Felix Mendelssohn Bartholdy
„Meeresstille und glückliche Fahrt“ – Konzertouvertüre op. 27
Ernest Chausson
„Poème de l’amour et de la mer“
für Mezzosopran und Orchester
Richard Wagner
„Der fliegende Holländer“ – Ouvertüre zur Oper WWV 63
Claude Debussy
„La Mer“ – Drei sinfonische Skizzen für großes Orchester
Edward Gardner
Dirigent
Edward Gardner - Dirigent
Edward Gardner hat im Oktober 2015 die Leitung des Bergen Philharmonic Orchestra übernommen und war seitdem mit diesem auf Tourneen in u.a. Berlin, München und Amsterdam, bei den BBC Proms und dem Edinburgh International Festival.
Als Gastdirigent debütierte er in der Spielzeit 2017 / 2018 bei den New Yorker Philharmonikern, der San Francisco Symphony, beim Finnish Radio Symphony Orchestra und dem Netherlands Philharmonic Orchestra; zudem war er erneut mit dem Gewandhausorchester Leipzig, dem Deutschen Symphonie-Orchester Berlin, dem Danish National Symphony Orchestra und dem Philharmonia Orchestra in London zu sehen.
Die Saison 2018 / 2019 führt ihn unter anderem an zum Chicago Symphony, Netherlands Radio Philharmonic und Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, zum Orchestra del Teatro alla Scala di Milano und zum London Philharmonic Orchestra. Er debütiert in der laufenden Spielzeit bei dem WDR Sinfonieorchester Köln, den Wiener Symphonikern, dem Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, dem Orchestre Nazionale Sinfonica della RAI/ und dem Royal Opera House.
Ihn verbinden langjährige Kollaborationen mit dem City of Birmingham Symphony Orchestra und dem BBC Symphony Orchestra.
Als Musikdirektor der English National Opera von 2006 bis 2015 ist er darüber hinaus fortdauernd mit der New York’s Metropolitan Opera verbunden, bei der er unter anderem „Carmen“, „Don Giovanni“, „Der Rosenkavalier“ und „Werther“ dirigiert hat. Auch im Teatro alla Scala, in der Chicago Lyric Opera, der Glyndebourne Festival Opera und der Opéra National de Paris dirigierte er; während er weiterhin an konzertanten Aufführungen von Opern mit dem Bergen Phililharmonic Orchestra arbeitete.
Als leidenschaftlicher Unterstützer junger Talente hat Gardner 2002 das Hallé Youth Orchestra gegründet und dirigiert regelmäßig das National Youth Orchestra of Great Britain. Außerdem stehen ihm die Juillard School of Music und die Royal Academy of Music, bei der er den „Sir Charles Mackerras Chair of Conducting“ innehat, nahe.
Zu Gardners preisgekrönter Diskographie bei Chandos zählen Aufnahmen der Werke von Grieg, Bartok, Sibelius, Janáček, Elgar, Mendelssohn, Walton, Lutosławski, Britten, Berio und Schoenberg.
1974 in Gloucester geboren, studierte Edward Gardner an der Royal Academy of Music in London und assistierte Mark Elder beim Hallé Orchestra in Manchester.
Er wurde u.a. als „Royal Philharmonic Society Award Conductor of the Year” (2008), mit dem Olivier Award für sein „Outstanding Achievement in Opera” (2009) und dem “Order of the British Empire” (2012) ausgezeichnet.
Clémentine Margaine
Mezzosopran
Clémentine Margaine - Mezzosopran
Considered one of the leading mezzos of her generation, French mezzo soprano Clémentine Margaine has gained international acclaim in recent seasons at such theaters as the Paris Opera, Deutsche Oper Berlin, Metropolitan Opera, Bavarian State Opera in Munich, Teatro Colon in Buenos Aires, Teatro dell’Opera di Roma, Grand Théâtre de Genève, Teatro di San Carlo in Naples, Opera Australia, and Canadian Opera Company. In the 2018/19 season, Margaine will debut at the Royal Opera House, Covent Garden as the title role in Carmen, which she will also sing at the Metropolitan Opera and for her debuts at the Vienna State Opera and Hamburg State Opera. She will appear with the Orchestre national du Capitole de Toulouse as Marguerite in La Damnation de Faust, at the Deutsche Oper Berlin as Dulcinee in Massenet’s Don Quichotte, and at the Salzburg Festival for her first performances of the Sphinx in Oedipe. On the concert platform, Margaine will appear as the mezzo soloist in Prokofiev’s Alexander Nevsky with the Saint Louis Symphony.
In the 2017/18 season, Margaine made several significant debuts: her debut with the Chicago Symphony Orchestra in Chicago and on tour with Riccardo Muti singing Chausson’s Poème de l’amour et de la mer, her debut as Fides in Meyerbeer’s Le Prophete at the Deutsche Oper Berlin, her debut at the Gran Teatre del Liceu in Barcelona as Léonor in La Favorite, and her debut at the Théâtre du Capitole in Toulouse as the title role in a new production of Carmen. She also sang Léonor at the Opéra Municipal de Marseille and Bavarian State Opera and returned to the Paris Opera as Concepcion in L’Heure Espagnole and to the Deutsche Oper Berlin as Carmen. Margaine began the season singing Marguerite in a concert performance of La Damnation de Faust in Bucharest.
In the 2016/17 season, Margaine made her debuts at the Metropolitan Opera and Paris Opera as Carmen. She also debuted at the Lyric Opera of Chicago as Dulcinee in Don Quichotte. Other engagements from the season included Margaine’s debut at the Cologne Opera as Concepcion in a new production of L’Heure Espagnole and her debut at Semperoper Dresden in Carmen. The mezzo began the 2015/16 season with her debut at the Washington National Opera as Carmen, subsequently performing the same role for her debuts at the Canadian Opera Company and Teatro dell’Opera di Roma. She also made her debut at the Musikverein in Vienna in Mendelssohn’s Elijah with the Orchestre National de France, under the baton of Daniele Gatti. In June of 2016, Margaine made her Australian Opera debut as Carmen, and in July of 2016 she debuted with the Stuttgart Radio Symphony Orchestra in Berlioz’s Romeo et Juliette, under Stéphane Denève. In August of the same year, Margaine gave a triumphant performance as Rebecca in Il Templario for her debut at the Salzburg Festival.
Shortly after graduating from the Paris Conservatory, Margaine was named the „révélation classique“ and awarded the Special Jury Prize at the Concours International de Marmande. She subsequently joined the ensemble of the Deutsche Oper Berlin, where she sang her first performances of Carmen, a role for which she has now become internationally known and since sung at most of the world’s major theaters.
Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin
Meerestiefen zwischen Stille und Sturm
Konzerteinführung: Einführung von Steffen Georgi: 18.45 Uhr, Hermann-Wolff-Saal (kostenfrei, begrenzte Platzanzahl)